Unettomuustietoa

Unettomuus on yleisin unihäiriö. Se vaivaa tutkimusten mukaan jo yli miljoonaa suomalaista, ja ikääntyminen nostaa unettomuudesta kärsivien määrää. Jokaisella ihmisellä on luontainen unentarpeensa, joten unettomuuden kokeminen on yksilöllistä. Terve aikuinen tarvitsee keskimäärin 7-8 tuntia unta, mutta nukkumiseen käytettyä tuntimäärää oleellisempaa on, kokeeko henkilö itse olevansa riittävän levännyt.

Unettomuutta määritellään mm. seuraavilla tavoilla:

Koet vaikeuksia nukahtamisessa ja pyöriskelet sängyssä, eikä uni tule. 
- Unen laatu on katkonaista tai nukuttuasi et koe virkistyneesi ja tunnet olevasi päivisin väsynyt. 
- Aamuisin heräät liian aikaisin, etkä pysty enää nukahtamaan.

Usein unettomuuden taustalla on stressi tai muu tunne-elämää ja ajatuksia hallitseva kriisi, päiväunien liiallinen pituus, sisäisen kellon häiriöt, vääränlainen uniergonomia tai meluisa nukkumisympäristö. Moniin tällaisiin unettomuuden taustalla oleviin syihin on mahdollista vaikuttaa ja siten välttyä nukkumiseen tarkoitettujen lääkkeiden käytöltä. Vain noin 15 prosenttia unettomuudesta kärsivistä on sisäsyntyisesti unettomia, jolloin uniongelmien taustalta ei löydy fyysistä tai psyykkistä tekijää.

Koska unettomuus on yleensä oire jostakin henkilökohtaisesta tai ympäristöllisestä  tekijästä, on sen hoidossa huomioitava yksilölliset lähtökohdat. Se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi samoin toisella - itselle sopivimmat tuotteet ja menetelmät voi löytää vain kokeilemalla erilaisia vaihtoehtoja ja kuuntelemalla itseään. Vakavassa ja pitkittyvässä unettomuudessa kannattaa kuitenkin harkita esimerkiksi elimellisten häiriöiden poissulkemista tai kognitiivisen terapian keinoja, joissa pyritään muuttamaan unettomuutta aiheuttavia käyttäytymismalleja. 

Erilaisiin nukkumisen ja unen häiriöihin apua tuovia tuotteita sekä tarkempaa tietoa löydät kohdista KuorsausLevottomat jalatTinnitus sekä Uniapnea. Tutustu myös muihin verkkokauppamme tuoteryhmiin kuten Nukahtaminen ja Rentoutuminen